Sklepy internetowe Katalog Sklepów Internetowych Biznes Oferty .pl - ogłoszenia biznesowe w sześciu działach tematycznych - zamieść ofertę »
Zamieszczaj oferty biznesowe na BiznesOferty.pl
 Jesteś w: Internetowe Sklepy.pl / Zakupy przez Internet / Budujemy sklep: strona kategorii...
Katalog Sklepów Dodaj sklep Edytuj wpis Pomoc Regulamin
          Przeszukaj Katalog Sklepów Internetowych
Wpisz słowo: Wybierz dział:
Szukaj: 

Budujemy sklep: strona kategorii

Większość sklepów w swojej ofercie ma naprawdę dużo produktów. Przykładowo Vivid.pl może pochwalić się ponad 150 000 produktami w swoim e-sklepie. Dlatego, żeby całość miała ręce i nogi każdy sklep grupuje produkty w kategorie i podkategorie. Sprawdźmy jak je prezentują?

Uściślając, strona kategorii to w tym przypadku podstrona w sklepie, gdzie prezentowane są produkty z danej kategorii. Możemy zapoznać się często ze skrótowymi informacjami i w razie zainteresowania kliknąć na dany produkt, aby dowiedzieć się o nim więcej.

Oczywiście w zależności od tego jak dużo produktów ma sklep podkategorii może być wiele. Nie to jest jednak najważniejsze. Dobra prezentacja produktów z danej serii zachęci do zapoznania się ze stroną produktu, a stamtąd do zakupu daleko już nie jest.

Zanim przejdziemy do przykładów zastanówmy się, co powinna posiadać taka strona kategorii. Można wyróżnić:

- zdjęcie produktu, nawet jeśli nie będzie duże,
- nazwę produktu,
- cenę,
- możliwość włożenia towaru do koszyka,
- możliwość wyświetlenia wszystkich produktów zamiast wyświetlać określoną liczbę,
- w zależności od tego jak wiele produktów ma sklep dobrym rozwiązaniem będzie sortowanie w zależności od ceny i nazwy.

Wędrując po sklepach doszedłem do wniosku, że wiele sklepów dobrze zrealizowało niektóre elementy z powyższej listy. Tworząc sklep starajmy się scalić je w całość.

Zaawansowany przykład sortowania można znaleźć w sklepie Perfumeria.pl:


Sortowanie wyników wyszukania w sklepie


Możemy sortować według ceny i nazwy. Ale to nie wszystko. Możliwe jest określenie producenta, a także przedziału cenowego. Narzędzie szczególne przydatne przy większych ilościach produktów. Pozwala w szybki sposób określić kryteria, dzięki którym szybciej znajdziemy to co nas interesuje. Niestety nie można sortować malejąco i rosnąco.

W sklepach, gdzie sprzedawana jest odzież najistotniejszą rzeczą jest oczywiście zdjęcie danego produktu. Tak towar prezentuje sklep z bielizną Intymna.pl:

Prezentacja towaru w sklepie


Zdjęcia produktów są dość duże (ten screen jest pomniejszony), znamy również cenę, ale nie ma linku w stylu "zobacz szczegóły". Brak możliwości dodania do koszyka towaru na tym etapie należy tłumaczyć różnymi rozmiarami i kolorami towarów. Nie ma tu również żadnego opisu towaru.

Inny przykład prezentacji zdjęcia towaru:

Prezentacja towaru w sklepie


Wydaje się, że sklep Polarsport.pl rozwiązał to lepiej. Tutaj również jest duże zdjęcie produktu i cena. Dodatkowo łatwy do zauważenia przycisk dodający towar do koszyka i oszczędny w słowa, ale bardzo treściwy wstępny opis towaru. Niestety nie ma wyraźnego linku, którym przemieścimy się na stronę danego produktu.

Z kolei sklep z alkoholami Fine Wine & Spirits stronę kategorii prezentuje tak:

Prezentacja towaru w sklepie


W przypadku alkoholi zdjęcie nie jest już tak ważne, stąd też jest mniejsze. Na pochwałę zasługuje wyraźny link do koszyka (aby kupić powyższy produkt nie trzeba specjalnie czytać opisu). Obok przycisku wyraźna cena. Nietrudno dostrzec co tutaj jest linkiem.

Zupełnie innym rozwiązaniem może poszczycić się kolejny w tej notce sklep z bielizną Garderoba.pl:

Nowości - prezentacja towaru w sklepie


Ta strona kategorii wygląda już prawie jak strona produktu. Choć zdjęcie jest najbardziej wyraźne z wszystkich dzisiejszych przykładów, a opis dobrze przygotowany trzeba przyznać, że taka strona kategorii jest zbyt obfita w szczegóły. Moim zdaniem niepotrzebne są linki z rozmiarami (nietypowe rozwiązanie na pewno nie ułatwia zadania; fakt, że potrzebny jest opis jak należy dodać towar do koszyka tylko to potwierdza). Gdyby to ode mnie zależało rozbiłbym to na stronę produktu (nie warto walczyć z przyzwyczajeniami internautów).

Często chcemy wyświetlić wszystkie produkty z danej kategorii na jednej stronie. Oszczędzi nam to czasu i irytacji przy klikaniu kolejnych linków liczbowych (1-20, 20-40 etc.). Niestety niewiele sklepów daje taką możliwość. Zobacz przykład takiego rozwiązania w Merlinie (na dole strony).

W przypadku stron kategorii jest prawie tyle rozwiązań ile sklepów. Choć nie ma tutaj wytyczonych standardów przy projektowaniu tego elementu warto kierować się zdrowym rozsądkiem i wyczuciem.

Reasumując:

- jeśli sprzedajemy odzież lub inny towar, gdzie ważny jest wygląd musimy postarać się o dobre i stosunkowo duże zdjęcia,
- należy podawać cenę,
- jeśli nie sprzedajemy towaru w różnych kolorach i rozmiarach dodajmy link/przycisk "do koszyka", postarajmy się, aby był on widoczny,
- oznaczajmy starannie linki,
- opis na stronie kategorii nie musi być długi, ale powinien zawierać istotę sprawy,
- ułatwiajmy zadanie poprzez możliwość sortowania według wybranych kryteriów.

Na koniec trzeba wspomnieć, że szukanie (wędrowanie) po sklepie zabiera sporo czasu. Dlatego nie znajdziemy zbyt wielu amatorów takiego rozwiązania. Znacznie szybsze, skuteczniejsze i prostsze jest znalezienie danego produktu poprzez sklepową wyszukiwarkę. O tym w kolejne notce z tej serii.



"Tekst pochodzi z ecommerce.blox.pl - znajdziesz tam wiele innych informacji o tym jak budować skuteczny sklep internetowy, jak go promować. E-commerce w Polsce i za granicą."

< wróć do listy artykułów

Kontakt | Przyciski | Linki
Polecamy:
2004 - 2024 © InternetoweSklepy.pl